Voetbal

Sinds het Wereldkampioenschap voetbal van 1998 brengt Electronic Arts bij elk groot toernooi een bijbehorende game op de markt. Deze games waren lang behoorlijk de mindere van de jaarlijkse 'standaard' voetbalgames; dat veranderde echter met Euro 2008, dat ondanks een aantal minpuntjes een prima game bleek te zijn. Nu FIFA 10 over het voetbalgenre regeert, lijkt niets het succes van 2010 FIFA World Cup nog in de weg te kunnen staan; de nieuwste telg in de kampioenschappenserie van EA gebruikt immers dezelfde sterke engine.



 

 

 

 

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Op het eerste gezicht verschillen FIFA 10 en 2010 FIFA World Cup - of helemaal voluit: 2010 FIFA World Cup South Africa - weinig van elkaar. Wie beter kijkt, zal echter tijdens de wedstrijden al enige verschillen zien, waarbij een van de basiselementen van het voetbal eindelijk eens goed is aangepakt. Hoe mooi sommige voetbalspellen er ook uitzien, het gras was namelijk altijd te eenvoudig uitgewerkt: groen matje onder de spelers, en dat was het dan wel. World Cup 2010 is echter van een gedetailleerde grasmat voorzien. Niet langer speel je op een veredeld biljartlaken, het gras ziet er dit keer uit als gras. Klinkt onbelangrijk? Het zal je nog verbazen hoe 'echter' het er ineens uit ziet.

 

 

 

Expertise

2010 FIFA World Cup brengt nog veel meer vernieuwingen met zich mee, maar laten we niet te hard van stapel lopen en even een stapje terug doen. Hoewel 2010 FIFA World Cup duidelijke gelijkenissen vertoont met FIFA 10, wordt het spel niet door hetzelfde team gemaakt. David Rutter en zijn mannen richten zich namelijk op FIFA 11, of hoe die game ook gaat heten, terwijl het World Cup-spel door een ander team wordt ontwikkeld. Omdat beide spellen wel dezelfde engine gebruiken, wordt de expertise van het 'FIFA X-team' echter zeker niet onbenut gelaten; daarbij komt dat het World Cup-team kan putten uit de feedback die FIFA 10-spelers op dat spel hebben gegeven.

Die terugkoppeling is in alle facetten van het spel terug te vinden. Voordat we echter naar de daardoor beïnvloede onderdelen kijken, richten we de focus op de algemene sfeer in 2010 FIFA World Cup. Direct nadat je het spel opstart proef je de Afrikaanse sfeer die EA het spel heeft meegegeven. Het hoofdmenu van het spel deed ons denken aan de stijl van The Lion King. Op deze manier slaagt EA er vanaf het begin in een spel met een duidelijk andere stijl neer te zetten, wat een groot pluspunt is voor een game die gekoppeld is aan een sfeervol evenement als het WK voetbal.